Saturday, July 30, 2011

Semakin Pasti



Ramadhan hampir pasti,
Kecap segala kenangan,
Dosa makin mati,
Khilaf yang tiada akhirnya.

Esok atau lusa bermulalah bulan baru, bulan yang ditunggu seluruh umah Islam dan termasuk aku, tidak lari dari menunggu bulan segala bulan. Semakin sayu rasanya bulan ramadhan yang akan mendatang ni, jauh dari keluarga, yang tersayang, yang dirindui, entahlah perasaan yang teramat sayu. Banyak benda yang aku cuba fikirkan di bulan ramadhan yang bakal menjelma ni, semua perspektif kena dilihat, baik dari segi rohani, jasmani, dan mental.

Sebagai seorang manusia memang tidak lari dari dosa yang dilakukan baik besar atau kecil. Cuma terpulang pada individu itu sendiri hendak menilai macam mana, kadang kala aku terfikir orang di sekelilingku, orang yang jauh di sana, adakah mereka bahagia? adakah mereka bersyukur dengan apa yang mereka alami, meraka jalani? mungkin juga seperti aku yang masih lagi mencari arus dalam kehidupan, kadang-kala aku hanyut.

Bulan Ramadhan yang hampir tiba ini, aku akan cuba yang terbaik aku, kudrat aku supaya aku dapat menjalani ramadhan dengan tabah, dekatkan diri denganNya, InsyaAllah. Aku juga berharap pada bulan Ramadhan yang bakal menjelma ini mudahan diberi limpahan rezeki agar aku dapat teruskan perjalanan di muka bumi ini dengan tenang. InsyaAllah.


No comments: