Tuesday, July 12, 2011

Hari ini dalam sejarah.


Watch it 1st

Isnin pembuka seribu segala cerita, heboh satu dunia, Amerika ketawa, Singapura ketawa, Israel ketawa. Aku pun kadang-kadang ketawa tapi agak touching juga lah, tak banyak sikit ja. 1st all aku minta maaflah kalau post aku ni ada buat sesapa tersinggung ke, terasa ke. Anyway ini adalah pendapat aku sendiri.

Bersih 2.0? aku taklah suka sangat politik ni, kecoh sana, kecoh sini, mendaftar sebagai pengundi pun belum, apatah lagi nak join sembang politik. Kerajaan? ya mmg kerajaan yang mentadbir kita sekarang, siapa? Pendapat aku tentang BERSIH 2.0? ya, kalau difikirkan dengan logik, mmg tak patut kita menentang kerajaan, tanpa kerajaan sekarang ni takkan adalah negara Malaysia tercinta kita sekarang majukan? Aku cetek jugak ilmu dalam bidang politk, tapi semua orang boleh nampak, apa kecacatannya. Aku tak kesah lah pasal apa-apa dalam politik ni, tapi buat semua orang terfikir dan berfikir, dimana silapnya dan tercetusnya BERSIH 2.0, kejadian sabtu lepas tertulisnya sejarah baru didalam buku sejarah dinegara kita, pihak pembangkang yang cuba untuk memperbetulkan apa kekurangan yang ada pada kerajaan kita sekarang.
Lihat saja di Youtube, TV, Facebook, dan mana-mana media elektronik dan massa heboh ceritakan pasal keganasan yang berlaku pada sabtu lepas, dimana silapnya? perhimpunan yang damai hanya untuk menyuarakan hasrat hati rakyat bertukar menjadi sesuatu yang amat tragis, sungguh memilukan ada juga kematian, pergaduhan antara rakyat dan pihak berkuasa. Dengan asap pemedih mata? Semburan air yang mengandungi chemical? hey! come on! tak perlu buat mcm tu, rakyat yang tak bersenjata, bersatu menyuarakan hasrat mereka tiba-tiba berlaku pergelutan yang tak dijangka, kita lihat saja pelbagai jenis bangsa, warga muda, warga tua tidak juga lupa orang kurang upaya. Memang situasi mcm ni susah nak dijangka, tapi tak seharusnya pihak berkuasa bertindak sedemikian rupa, suspek diikat, dimaki, memukul mereka hingga cedera sehingga ada yang patah kaki, huh.. aku tak salahkan semua pihak berkuasa, cuma segelintir, especially yang baru, dengan lagak mereka seperti hero didalam filem hollywood.

Secara rumusannya, mmg salah kalau nak tentang kerajaan, tapi.. kekerasan yang dilakukan oleh pihak berkenaan amat melampau. Maaflah aku ni mmg tak suka pada kekerasan mcm ni.
Anyway, selamat maju jaya! dan aku anak Malaysia! (Football Malaysia je aku tak join).















**Sumber gambar dari: aljazeera.net


Aunty Bersih.. hehe.. YNWA!

No comments: